Studenter lager Netflix for journalistikk

medier24
Daglig leder Agnes Dyvik (til venstre) og markedsansvarlig Mari Hæreid i Vio Media vil endre mediebransjen med en ny Netflix-lignende løsning. Foto: Gard L. Michalsen

Hvem er Vio Media?

  • Vio Media ble startet i januar 2014.
  • Teamet består av tre studenter ved NTNUs Entreprenørskole og tre studenter fra Datateknikk og kommunikasjonsteknologi ved NTNU.
  • For ett år siden syntes bransjen at teamet var «helt høl i huet». Nå har Vio Media fått til en pilotavtale med blant annet Bonnier Media!
  • Sommeren 2015 flytter Vio Media sitt forretningsutviklingsteam til Oslo, mens produktutviklingsteamet vil fortsette å jobbe i Trondheim. VI er alltid på utkikk etter unge gründerspirer og programmerere – ta kontakt hvis du er nysgjerrig!
  • Dette er Vio Media. Men hva Vio er, altså selve produktet, er ikke teamet alltid like sikre på, da konseptet kontinuerlig utvikles etter hvert som vi ser muligheter for nye strategier.
  • Du kan følge oss videre på Facebook, Instagram og Twitter.

Har du lyst til å være med å teste en Netflix-løsning for magasinjournalistikk, utviklet av studenter ved NTNUs Entreprenørskole? Da bør du lese videre.

Før ville alle artikler du leste i magasiner eller aviser, vært i papirformat. Akkurat nå leser du heller dette blogginnlegget via Facebook fra Mac-en eller PC-en din. Det er nemlig veldig mye som har skjedd i mediebransjen den siste tiden.

Fram til 2000-tallet var det lite innovasjon på magasin- og avisfronten. De siste 15 årene har imidlertid internettets inntog ført til enorme endringer. Flere og flere leser journalistikk hovedsakelig på nettet, noe som går ut over salg av papirutgavene. Få mediehus har klart å omstille seg, noe som igjen har ført til en økonomisk krise i mediebransjen.

Med endringer følger det også muligheter. Vi tror at medievirksomhetene igjen kan bli relevante – hvis de klarer å tilpasse seg utviklingen.

Gir journalistene nye muligheter

Forfatter Jeff Jarvis har utforsket nye former for relasjoner mellom lesere og journalistikk, som tidligere ikke har vært mulig. I dag har man mulighet til å kommunisere med og forstå seg på leserne i mye større grad – og det er her vi ser nye muligheter.

Papirmagasiner blir solgt i kiosker til tilfeldige mennesker på gata. Ved å publisere artikler på nett, kan journalister ha et direkte og mer personlig forhold til sine lesere. De kan fort finne ut hva som leses og deles, og hva som ikke fenger.

Journalister vil da kunne produsere innhold som er bedre tilpasset sine lesere, og lesere vil bli eksponert for innhold som er skreddersydd deres interesser.

Digital plattform for norske magasiner

Så, hvordan vil folk egentlig lese journalistikk i fremtiden? Dette er noe vi i Vio Media jobber med å finne ut.

Vio Media ønsker å fremme kvalitetsjournalistikk i et tidsriktig format – alt fra nyhetene du leser i avisen til debattinnlegg skrevet av freelance-journalister. Vi har i første omgang valgt å jobbe med magasiner som i dag ikke er tilgjengelige i et digitalt format.

Vio vil være en digital plattform hvor du har ubegrenset tilgang til norske magasiner. Vi vil gi deg tilgang på alt fra D2 og A-magasinet til Det Nye og Elle, på alle dine digitale enheter til enhver tid. Vi vil gi deg en rik leseropplevelse med interaktivt innhold, ved å fremstille ditt favorittinnhold på en ny og innovativ måte.

Nysgjerrig?

Vio Media ønsker å tilby en tjeneste som dekker leseres behov. Derfor trenger vi din hjelp til å utforme produktet. Bli med som testbruker av prototypen vår! Da vil du hjelpe oss med å skape en tjeneste som er skreddersydd dine ønsker. Vi gir deg beskjed så fort vi har fått på plass mer innhold og er klare for testing.

Les mer: Netflix for journalistikk

 

Share

Publisert under: