Sett og hørt på Forskningstorget

Forskningstorget1_web

 

– Det her virker jo skikkelig kult! De tre femteklassingene fra Ila skole, Ylva, Electra og Ingrid, tar en selfie av seg sammen mens de står i køen ved sosiale medier-standen.

De tar ofte selfier og sender til hverandre på Snapchat, forteller de. Men for tida bruker de oftest Musically.
– Eh, hva er det? – Det minner litt om Instagram, men du kan lage egne musikkvideoer. Det er skikkelig artig!

Barn ved pc-er på Forskningstorget
SPØRSMÅL OM MEDIEBRUK: Femteklassingene fra Ila skole er i gang med å svare på undersøkelsen om sosiale medier. De er spent på resultatet – og hvilket klistremerke de får.

Etter å ha svart på undersøkelsen får de klistremerker etter hvordan de bruker for eksempel Snapchat. Det er stor spenning blant elevene om hvilket klistremerke de får.
– Jeg ble selfiesnapper, jeg hadde håpet på flørtesnapper, men jeg er fornøyd, ler Electra. Ylva fikk merkelappen sosial snapper og Ingrid ble fotosnapper. Det er tydelig kult å vise fram klistremerket sitt.

Denne bloggen skrives vanligvis av forskere. Men her gjør vi et unntak for å fronte forskerspirene på Forskningstorget. I dag, fredag 30. september, og i morgen 1. oktober er et kjempestort forskningstelt satt opp på torvet i Trondheim. Det rommer 17 stands med ulike spennende temaer. I dag var det skolenes dag på Forskningstorget. På formiddagen var det 4. – 7. trinn, og etter lunsj var det de litt eldre elevenes tur. I morgen, lørdag, er Forskningstorget åpent for alle mellom klokka 11 og 15. Ta med familien og kom – alle aktivitetene er gratis!

Forskningstorget2_web
POPULÆR STAND: Skolebarna var ivrige på å prøve seg på sosiale medier-quizen.

Det er forsker Berit Skog som står bak standen og undersøkelsen. Hun hadde et tilsvarende opplegg på Researchers Night – Ungdommens forskernatt – forrige fredag, og nesten 600 ungdommer svarte på spørsmål om bruk av sosiale medier og apper.
– De unge er jo bærere av trender, så det er veldig naturlig å undersøke deres bruk av nye medier, sier Berit Skog. Hun har hatt lignende stander før, og det er en ypperlig anledning til å forske samtidig som de unge får delta på noe de syns er spennende. – Jeg kaller undersøkelsen en quiz, det er et ord de kjenner og bruker sjøl. Nye medier kommer stadig til, og inkluderes i undersøkelsen. Årets nykommere er for eksempel Pokemon og Jodel.

Forsker Berit Skog
FORSKER PÅ STAND: Berit Skog fra Institutt for sosiologi og statsvitenskap forsker på sosiale medier, og har stand på Forskningstorget i Trondheim. Selv har hun fått merkelappene Facebooknerd og Snapchat-humorist.

Skog har med seg spesielt utvalgte nåværende og tidligere studenter til å hjelpe seg på standen. Mia, Nina, Lasse og Michael ser ut til å trives med ha mange spente og nysgjerrige skolebarn rundt seg.

Gutter maskert med bøffer.
BUFFMASKERT: Tre maskerte gutter fra Dalgård skole har det artig på Forskningstorget. De tok sjølsagt selfies av seg sjøl mens de ventet på å finne ut av sine snap-typer på standen.

– Det er artig å stå på stand. Ungene syns det er stas å få klistremerker når de har svart på quizen, sier studentene. De håper på mange besøkende i morgen, lørdag også.
Skog regner med at antallet besvarelser kan komme opp i rundt 1500 totalt, og er kjempefornøyd. Det er en glede å se hvor artig barna har det også. – De er jo så små noen av dem, jeg kan nesten ikke forstå at de har mobiltelefon, engang!

Forskningstorget stand med sosiale medier
KLISTREMERKER TIL BEGJÆR: Skoleelevene syns det er stas å få merker med hvilken type snapper eller Facebooker de er.

Alle foto: Vibeke Ann Pettersen

Share

Publisert under: