Det enkle er ofte det beste! Ikke tenk for komplisert. Se for deg at du skal fortelle innholdet til naboen eller bestefar.
- Presenter gjerne noen interessante (og uventede) funn eller poenger helt øverst, i tittel og ingress. De beste blogginnleggene bygger på en klar idé eller vinkling.
- En kort og fengende tittel er bra!
- Bruk også gjerne mellomtitler – det gir litt luft, og kan dra leseren inn og videre i teksten.
- Bruk jeg/vi-form. Bloggerne er «synlige» i bloggen, med navn og bilde øverst. Det bør også gjenspeiles i teksten.
- Ikke altfor detaljert. Det store bildet gjør ofte ting klarere for en leser som ikke har inngående kjennskap til saken.
- Tekstmengde: Gjerne rundt en vanlig Word-side – maks to.
- Fint hvis det finnes et foto/illustrasjon eller flere som passer til saken. Hvis ikke kan vi vanligvis skaffe et illustrasjonsfoto.
- Husk at bilder er åndsverk – sørg for at rettighetene er avklart med fotografen.
- Foto av bloggeren (lite foto over selve blogginnlegget): Hvis du er ansatte bruker vi bildet som ligger på NTNU-ansattprofilen din. Studenter: Send inn et lite portrettbilde. Vi kan også eventuelt lenke opp Linkedin-profiler i tillegg til portrettfoto.
- Se gjerne litt på de siste blogginnleggene for å få et inntrykk av oppsett og muligheter.
- Spør om råd hvis du står fast eller lurer på noe! Kontaktinfo: Grete Wolden
- Selve publiseringen tar vi på Kommunikasjon oss av, så det trenger du ikke tenke på. Vanligvis foretar vi en lett redigering – uten å forandre meningsinnholdet, selvsagt.