Life Offline 2 er i gang!

Mobiltelefon ligger på en oppslått bok. Foto.
Aksel Tjora skal for andre gang forske på livet uten internett. Eksperimentet er nå i gang – vil du være med? Foto: Johan Larsson

Høsten 2012 utførte jeg eksperimentet Life Offline. Her fikk jeg 14 deltakere, som omtalte seg som ordinære internettbrukere, til å leve uten internettilgang i tre uker. Av disse var det én som hoppet av, mens de resterende 13 deltakerne fullførte eksperimentet.

Et nytt prosjekt (Life Offline 2) innenfor samme ramme hadde oppstart 3. november 2014: Inntil 30 personer skal få lov til å koble seg av nettet i tre uker og følges opp med intervjuer før, underveis og etter. Alle personer over 18 år kan delta, uansett hvor du bor i landet. Noen utvalgte deltakere i Oslo og Trondheim vil i tillegg få utdelt action-videokamera for å lage videodagbøker, og som takk beholde disse kameraene etterpå. I Oslo vil tre deltakere kunne følges av Aftenposten TV.

Digital ledelse

På samme måte som 2012-prosjektet, har Life Offline 2 som mål å undersøke hva slags rolle internett har i hverdagen, med utgangspunkt i etnometodologi hvor man eksperimentelt undersøker normer ved å avvike fra disse. I prosjektene Life Offline 1/2 betrakter jeg tilgjengelighet på nettet som en sosial norm: Man forventer at folk er tilgjengelig på internett mer eller mindre konstant, og sosial samhandling og tjenesteyting oppstår ut fra denne forventningen.

Statistikken taler også for at dette er rimelig: Norge er det landet i verden som ligger lengst fremme når det gjelder å ta i bruk digitale medier. I 2014 finnes det i underkant av to millioner private, norske bredbåndsabonnementer. Hver dag er over 80 prosent av befolkningen mellom 9 og 79 år å finne på nettet, og en like stor andel av oss eier nå en smarttelefon. Hele 2,2 millioner nordmenn, 43 prosent av befolkningen, har registrert sin egen brukerprofil på Facebook. Internett er i praksis blitt integrert i sosialt og profesjonelt liv.

Glemte Facebook

I Life Offline 1 i 2012 var det en rekke overraskelser. For det første greide hele 13 av 14 deltakere å gjennomføre alle de tre ukene offline. Gjennom intervjuene oppdaget jeg at det særlig var vennenes skepsis som skapte ekstra motivasjon. Den andre overraskelsen var knyttet til de sosiale mediene: Jeg hadde antatt at savnet av Facebook og lignende ville være det deltakerne kom til å slite mest med. Men etter 4-5 dager nærmest glemte deltakerne Facebook og andre sosiale medier; disse tjenestene ble rett og slett ikke lenger relevante i hverdagen. Sosiale behov ble dekket ved mer ansikt-til-ansikt-kontakt med venner og familie, folk man bodde i kollektiv sammen med og lignende. Det som deltakerne opplevde som det største problemet var alle de små tingene, som man gjør i hverdagen over nett, særlig ved bruk av smarttelefon, å sjekke bussruta, å melde seg på en treningstime, å slå opp et ord eller uttrykk man stusser på.

Nå inviteres du til å være med på en ny runde av dette eksperimentet. Lær om din egen nettbruk ved å koble deg av.

 

Share

Publisert under: